-آيا شوهر خواهر و ديگر خويشان - مردها - در حجاب مانند مردهاي نامحرم مي باشند؟
(0)
-با توجه به شرايط فرهنگي حاكم بر جامعه ما، آيا شما با اشتغالات وسيع زنان مذهبي در جامعه موافق هستيد؟



(0)
-1 - برخي از مردان از زنانشان مي خواهند كه خود را براي مردان نامحرم و كوچه بازار آرايش كنند وبدون چادر دركوچه وخيابان بروند، آيا اگر زنان از اين موضوع پيروي نكنند ،يعني حرف او را گوش ندهند آيا گناه كردند، وظيفه زنان دراين مورد چيست ؟(0)
-در حديث «غيرة المراة كفر و غيرة الرجل ايمان» غيرت به چه معناست؟ لطفاً در مورد حديث توضيح دهيد؟



(0)
-1ـ اجازه بيرون رفتن از خانه را بايد از پدر گرفت يا شوهر؟(0)
-آيا اگر پا جوراب وپوششي نداشته باشد گناه دارد ؟(درچه حد)(0)
-كدر صورتيكه در منزل تنها باشيم آيا مي شود با روسري وبلوز وبدون دامن در حاليكه چادر برسرداريم نماز بخوانيم؟ باتوجه بهاينكه در روايات آمده كه حضرت عيسي (ع) پشت سر امام زمان (عج ) در زمان ظهورشان خواهند آمد ، آيا در كتاب انجيل مسيحان به مسأله اشاره شده وكلاً نظر مسيحان در اين مورد چيست(0)
-نپوشاندن پاها تا ساق در نماي براي زن چه حكمي دارد نظر آيتالله سيستاني(0)
-بيرون بودن مقداري از ساق پا براي زن در نماز عمدا و سهوا چه حكمي دارد(0)
-اگر خانمي چادر و مهر نداشته باشد چگونه نماز بخواند(0)
-آيا شوهر خواهر و ديگر خويشان - مردها - در حجاب مانند مردهاي نامحرم مي باشند؟
(0)
-با توجه به شرايط فرهنگي حاكم بر جامعه ما، آيا شما با اشتغالات وسيع زنان مذهبي در جامعه موافق هستيد؟



(0)
-1 - برخي از مردان از زنانشان مي خواهند كه خود را براي مردان نامحرم و كوچه بازار آرايش كنند وبدون چادر دركوچه وخيابان بروند، آيا اگر زنان از اين موضوع پيروي نكنند ،يعني حرف او را گوش ندهند آيا گناه كردند، وظيفه زنان دراين مورد چيست ؟(0)
-در حديث «غيرة المراة كفر و غيرة الرجل ايمان» غيرت به چه معناست؟ لطفاً در مورد حديث توضيح دهيد؟



(0)
-1ـ اجازه بيرون رفتن از خانه را بايد از پدر گرفت يا شوهر؟(0)
-آيا اگر پا جوراب وپوششي نداشته باشد گناه دارد ؟(درچه حد)(0)
-كدر صورتيكه در منزل تنها باشيم آيا مي شود با روسري وبلوز وبدون دامن در حاليكه چادر برسرداريم نماز بخوانيم؟ باتوجه بهاينكه در روايات آمده كه حضرت عيسي (ع) پشت سر امام زمان (عج ) در زمان ظهورشان خواهند آمد ، آيا در كتاب انجيل مسيحان به مسأله اشاره شده وكلاً نظر مسيحان در اين مورد چيست(0)
-نپوشاندن پاها تا ساق در نماي براي زن چه حكمي دارد نظر آيتالله سيستاني(0)
-بيرون بودن مقداري از ساق پا براي زن در نماز عمدا و سهوا چه حكمي دارد(0)
-اگر خانمي چادر و مهر نداشته باشد چگونه نماز بخواند(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45057 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:54

آيات مربوط به موضوع و حكم حجاب را بيان فرماييد .
براي موضوع و حكم حجاب مي توان از جمله به دو آيه از قرآن كريم استناد نمود : 1- سوره نور، آيه 31 : ( ( و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ماظهرمنها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن... ؛ و به زنان با ايمان بگود ديدگان خود را [ از هر نامحرمي ] فرو بندند و پاكدامني ورزند و زيورهاي خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه از آن پيداست و بايد روسري خود را بر گردن خويش [ فرو ] اندازند ...) ). قسمت نخست آيه درباره احكام نگاه كردن بانوان به مردان است . و قسمت دوم آيه : [ ولا يبدين زينتهن الاماظهر منها ...] درباره احكام حفظ و رعايت حجاب شرعي است . واژه ( ( ابدا ) ) كه در آيه شريفه آمده است به معناي اظهار و آشكار نمودن است و مراد از ( ( زينت ) ) در آيه شريفه مواضع و جايگاه هاي زينت است ؛ مانند : محل زينت هاي گوناگون از بدن كه ابدا و آشكار نمودن آنها جايزنيست مگر مواردي كه استثنا شده است ؛ مانند : محل انگشتري ( كه انگشتان دست و خود دست است ) ومحل سرمه كشيدن ( كه چشمان است ). واژه ( ( خمر ) ) كه در آيه شريفه وارد شده است لباس و جامه اي است كه بانوان با آن سر خود را مي پوشانند و برسينه خود آويزان مي نمايند و معناي اين قسمت از آيه چنين است كه با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موهاو شانه و سينه خود را بپوشانند.براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 15، ص 111 و 112.دانشمندان و فقيهان نيز در بحث از آيه شريفه ، روايات وارده را متذكر شده و مورد بحث قرار داده اند؛ ازجمله مرحوم آيت الله حكيم در ج 14 كتاب فقهي مشهور ( ( مستمسك العروهالوثقي ) ) ، ص 27 مي گويد : درروايت صحيحه فضيل از امام صادق ( ع ) مي گويد : ( ( از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسيدم كه آيا ازجمله زينتي است كه خداي سبحان در قرآن مي فرمايد : ( ( ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن ) ) ؟ حضرت فرمود : ( ( آري آنچه به زير خمار و مقنعه است زينت است و آنچه زير دستبند است زينت است ) ) . ( به نقل از وسايل الشيعه ،كتاب نكاح، ابواب مقدمات نكاح، باب 109، ح 1 ) مقصود اين است كه صورت و دو كف جز زينتي كه بايدپوشيده شود نيست و سر و گردن و ساق جزو زينتي است كه بايد پوشيده شود ( خلاصه فرمايش آقاي حكيم ) در روايت موثقه زراره از امام صادق ( ع ) در آيه شريفه كه فرمود : ( ( الا ما ظهر منها ) ) مي فرمايد : ( ( زينت ظاهر وآشكار سرمه و انگشتري است ) ) ( به نقل از همان منبع حديث 3 ) و اين دو در صورت و در كف مي باشند ( وهم چنين به حديث 4 و 5 باب نيز كه مضمون مشابه دارند استدلال نموده است ) 2- سوره احزاب ، آيه 59 : ( ( يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين و كان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو : پوشش هاي خودرا بر خود فروتر گيرند اين براي آن كه شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند نزديك تر است و خدا آمرزنده مهربان است ) ). واژه ( ( جلابيب ) ) در آيه شريفه جمع ( ( جلباب ) ) است و جلباب لباسي است كه تمامي بدن زن را مي پوشاند و ياخماري است كه سر و وجه را مي پوشاند و مقصود از اين قسمت آيه كه : ( ( يدنين عليهن من جلابيبهن ) ) اين است كه خود را با جلباب بپوشانند و يقه و گريبان و سينه هاي آنان آشكار نشود.براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 16، ص 339 .نيز تفسير نمونه ، ج 14، ص 434 تا 454 و ج 17، ص 425تا 429.;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.